De eerste 3 maanden van 2024

 De maanden vliegen voorbij, het 1e kwartaal zit er al bijna weer op. 

 Wat is er zoal op het quiltgebied gebeurt? In 1998 ben ik begonnen om een klosjesquilt te maken. De boven en onderkant heb ik een stof genomen die een beetje de kleur heeft van een houten klosje. De zijkanten heb ik gemaakt stof met fournituren figuren, zoals klosjes, vingerhoeden, naalden en scharen.

Maar de klad kwam er in en diverse verhuizingen af en toe 
werd het weer opgepakt  en uiteindelijk bleef te top liggen. 

De klosjes quilt is eindelijk, 3 maart 2024, gequilt en wacht nu op de afwerkrand en label. 

Sinds 2017 doe ik met met de Siggy-ruil. Dit zijn kleine blokjes,  de lay-out is allemaal hetzelfde. Alleen geeft iedereen er een andere invulling aan. Je schrijft er ook je naam, woonplaats en land + de datum op. Ik heb er nu ongeveer 80 geruild en er is er nog eentje onderweg vanuit Amerika. Ik heb geruild met quiltsters uit diverse landen in Europa en uit Amerika en Australië. 

Dit jaar is er een WinterSiggy ruil. Er wordt alleen dit jaar geruild. de groep bestaat uit 24 leden die er aan meedoen. Het is de bedoeling dat eind van het jaar de quilt af is. De ruil stopt op 1 september zodat we daarna de top kunnen afmaken. De taferelen zijn winters en kersterigs. Ben benieuwd naar alle eindresultaten en waar de verschillen zitten. 

Deze wintersiggy's heb ik tot nu toe binnen.

Vorig jaar ben ik begonnen met het maken van sterren. Hoe het quilt er uit moest gaan zien had ik nog geen idee van. Ik was gewoon wat aan het uitproberen. 
Maar kwam er niet helemaal uit en dacht ik gooi het over een andere boeg.
Het maken van tumbling block (babyblok) Doordat ik diverse blokjes op mijn designwand had geprikt kwam het idee om met de kleuren te spelen er een diabolo van te maken. Met onderstaan als eindresultaat. Deze ligt nog op de stapel om te quilten. 


Maar ik hield natuurlijk nog blokjes over en daar mee ben ik nu een sterren quilt aan het maken. De top is bijna af. 
En voor de vakantie moet er natuurlijk een vakantieproject gemaakt worden. Alhoewel we voorlopig nog niet gaan. ligt wel alles al netjes getekend en geknipt klaar. Onderstaand zoals de blokken eruit gaan zien.

De stoffen die in dit quilt verwerkt gaan worden zijn restanten van 3 quilts die 3 vriendinnen van mij gekregen hebben. 
Wij me z'n vieren kennen elkaar al zo'n 50 jaar. De een wat langer dan de ander. En op deze manier komen de 3 quilts samen in een quilt voor mijzelf. Dus wordt vervolgd.........

Nadat ik een paar grotere quilts heb door gequilt, wilde ik even iets kleins tussen door. Dit quiltje was al in elkaar gezet en voorzien van een tussenvulling en achterkant. 
Iemand die in een quiltgroep heeft gezeten (voor mijn tijd) heeft al haar quiltspullen opgeruimd en ik heb dit quiltje meegenomen. 

Ik heb de plaatjes gequilt en nu de sashing nog. Leuk om even iets snels tussendoor te doen. 

De tuin gaat nu ook weer aandacht vragen. 

In januari viel er nog een beetje sneeuw
 
En ineens zat er een sperwer in de tuin.
Die had wel trek in een pimpel-en/of koolmeesje.


Hij/zij had er zeker 2 te pakken

Nee helaas, dit was het hier voor vandaag.
Gelukkig komen ze niet heel vaak langs. Dit was de 2e keer in 5 jaar.

De planten komen ook met deze temperaturen tevoorschijn.
Hier de Teunisbloem

De Skimmia die we uit Dordt hebben mee genomen doet het ook goed in de achtertuin.

En ik heb alle vlinderstruiken gesnoeid. 
We hebben er wel 7 rondom ons huis staan.


En dit ligt klaar zodat het meegenomen kon worden. 2x in het voorjaar en 2x in het najaar kun je al het snoei afval gebundeld aan de straat leggen.

Deze keer waren de ophalers voor het paasvuur er als de kippen bij.
Voordat de gemeente het op kon halen. We zagen dat de overbuurman het al aan de straat legden dus zei Ernst dat doe ik ook vast. Het kan maar weg zijn.

Ook de passiebloem moet er dit jaar aan geloven. 


De krentenboom bloeit zeer vroeg dit jaar. 
Weet wel dat een aantal jaren geleden in Dordt het eind april was. 

En ook de manden bloeien. de krokussen zijn al uitgebloeid en de hyacinten bijna. De tulpen komen er aan.

De laatste 2 foto's heb ik vandaag gemaakt. 
Het is weer een heel verhaal geworden. 
Voor mezelf blijft het leuk om zo achteraf te zien waar ik de afgelopen maanden mee bezig ben geweest.
Dan heb ik het nog niet over het vrijwilligerswerk voor 't Dorpshuis. Daarvoor probeer ik de Facebooksite wekelijks bij te houden en draai mee in het bestuur. 
Vanaf volgende maand ga ik ook meewerken met de PCOB (prot.chr. ouderen bond) daar heb ik in Dordrecht ook jaren in het bestuur gezeten. 











Reacties

Populaire posts van deze blog

2023 loopt ten einde

Quilts van mijzelf